مصاحبه‌ای با جان فوستر

مترجم: الهام طاهری

 


john foster(جان فوستر) ملقب به پادشاه طراحان پوستر، مدیر و سرپرست bad poople good thing llc، طراح مشهور، نویسنده و سخنران نیز می باشد.
چندین کتاب مثل :
 over 200 innovative solution in packaging design ،1000 indie posters  و تعدادی هم در مورد طراحی پوستر مثل : new master of poster design را گرد آوری کرده است. در اینجا نظرتان را به خلاصه ای از مصاحبه ایشان با مجله how جلب می کنیم.


لطفا کمی در مورد اینکه چه چیزی شما را به سمت طراحی کشاند توضیح دهید؟
من چندین پذیرش از دانشگاه های مختلف در رشته های طراحی، بیزینس و همینطور تدریس داشتم ، ولی در هیچ کدام از این رشته ها آینده خودم را نمی توانستم مجسم کنم. تا اینکه تصمیم گرفتم رشته ای انتخاب کنم که چکیده ای از تمام آنها را دارا باشد و با‌لاخره رشته گرافیک دیزاین را انتخاب کردم و در یک دوره کوتاه مدت که حدود سه سال طول کشید ثبت نام نمودم، این گونه شد که من در این راه قدم گذاشتم و از انتخاب خود نیز خوشحال هستم.

کمی در مورد فلسفه رفتار خود با مشتری برای ما توضیح می دهید؟
من فکر می کنم که شما باید همیشه خود را در موقعیت مشتری قرار دهید و خودخواهانه به پروژه نگاه نکنید و دائم نظر مشتری را جویا بشید. من تقریبا قادر هستم در تمام پروژه هایم یک راه حل منطقی و دو طرفه برای پیش برد کارها پیدا کنم. کلا هدف طراح باید بوجود آوردن محیطی آرام برای ادامه پروژه و راضی کردن مشتری باشد.

شما مدال طلا از مدیران هنری باشگاه متروپلیتن واشنگتن و نیز جایزه best in show از ADDYs دریافت کردید،اثر شما بخشی از کلکسیون دائمی smithsonia است. اینها همه بسیار تحسین برانگیز است. آیا بخشی از کارهایی که انجام داده اید طراحی پوستر هم شاملش می شود؟
تقریبا همه ی این جوایز برای طراحی پوستر می باشد. جایزه‌ی the best in show برای پروژه ی ((پوستر طوفان)) بود و تعدادی از پوسترها‌یم هم مدال های ADCMW دریافت کردند و تمام آثاری که در کلکسیون smithsonia هستند نیز همه پوستر بودند .
همیشه در مورد آنچه در دنیای پوستر اتفاق می افتد هیجان زده هستم . پوستر مورد علاقه من بنا به دلایل متعددی قطعا اثری است که برای پروژه ( طوفان) طراحی کرده ام. درآمد حاصل از این پروژه نه تنها به من این شانس را داد که به قربانیان طوفان کاترینا و صلیب سرخ کمک کنم بلکه کمکم کرد تا شیوه ای از طراحی  که سالها روی آن کار میکردم را بتوانم ارائه دهم. من به دنبال راه حلی برای نظریه استاد نقاشی دانشگاهم می گشتم، او از من خواسته بود در طراحی گرافیکی از نقاشی استفاده کنم و شما این تکنیک را می توانید در این پروژه مشاهده کنید. من همیشه می دانستم که می خواهم از المان های اولیه و خاص در کوچکترین اشکال ممکن و به صورت تکیه های مجزا و بدون هیچ اتصالی در طراحی هایم استفاده کنم. من همیشه به پروژه طوفان افتخار می کنم به دلیل اینکه در این کار بیشترین مهارت های خود را ارائه دادم.

شما با مشتریان بسیار سرشناسی کار کرده اید، آیا در میان آنها مشتری مورد علاقه ای وجود دارد؟
واقعا خوش شانس بودم  که  توانستم پروژه های جالب و بزرگی را کار کنم و در طول این مسیر با آدم های مختلفی آشنا شوم. انتخاب یک مشتری مورد علاقه همیشه دشوار است، بیشتر می توانم از کارکردن همراه هنرمندان موسیقی سپاس گزار باشم. موسیقی هایی که به انها اعتقاد داشتم و از طراحی در مورد آنها لذت می بردم.

به طور کلی آیا شما تحت تاثیر پوسترها‌ی طراحی شده در دنیا قرار می گیرید؟
بله هنوز هم از آنچه در مورد پوستر رخ می دهد هیجان زده میشوم. واقعا احساس می‌کنم مدت هاست طراحی های بسیار خلاقانه ای بوجود آمده است. اما بعضی اوقات خنده دار و حتی می توانم بگویم شرم آوراست وقتی همه ی ما در انتظار خلق طرحی بودیم که با بیننده رابطه چشمی و دو طرفه‌ای ایجاد کند اما اکنون در یک دستگاه موبایل کوچک حبس شده است.
اما بعضی اوقات هم بخش زیبای این نکته آن است که چگونه ما به واسطه آنچه در سراسر جهان به طور همزمان اتفاق می افتد، می توانیم ببینیم و از آن لذت ببریم. در یک جمله همه چیز در حال سرعت گرفتن است و کم کم از حالت سنتی به الکتریکی تبدیل می شود.
من فکر می کنم در دوران طلایی طراحی پوستر هستیم و مطمئنا تاریخ این را در آینده خواهد گفت.

آیا می توانید توصیه و یا راهنمایی برای طراحان جوان تازه کار بفرمایید؟
بله، بهترین توصیه ام این است که هر زمان برای یافتن ایده ای خوب گیر کردید، از یک سر بزرگ استفاده کنید.

چه چیزی در را در مورد پوسترهای خود و یا دیگران تحسین می کنید؟
آنچه همیشه در مورد پوسترهای دیگران به دنبال آن هستم این است که آنها کاری را انجام داده اند که من هرگز نمی توانستم آن را انجام دهم. یک پوستر می تواند  اجرای بسیار ساده ای داشته باشد و در عین حال هم ذهنتان را در گیر کند و یا چشمانتان از دیدنش نوازش شوند، ولی حسی که در من ایجاد می شود این است که چطور این ایده هیچ وقت به ذهن من نرسیده است و من تمام تلاش خود را خواهم کرد که ذهنم را با دیدن پوسترهای این چنین، خلاق نگه دارم.


00-foster_storystereo.jpg

00-foster_hurricane4.jpg

00-foster_melvins1.jpg

00-foster_soundwords5.jpg

 

منبع : انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران